Mentőhívás alapszabályai
1. A bejelentő neve, telefonszáma
Az esetleges visszahívhatóság, pontosítás miatt. Olyan számot adjunk meg, amin valójában elérhetőek vagyunk!
2. Az esemény jellege
Mi történt? Önmagában információt hordoz, iránymutató lehet a sérültek számára, súlyosságára, a helyszínre vonatkozóan. (pl. jármű árokba borult, magasból esés történt, irodában történt hirtelen rosszullét, villanyszerelés közben történt hirtelen rosszullét)
3. Az esemény helyszíne
Hol történt? A lehető legpontosabban meghatározva. Nagy fontosságú nem egyértelmű, nehezen megközelíthető, nem széles körben ismert helyszín esetén. (pl.: üzemi terület, félreeső hely, úttól messze lévő helyszín stb.) Ez esetben célszerű egy könnyen és egyértelműen megtalálható pont egyeztetése, valamint a mentőegységet a megbeszélt helyen várni és felvezetni, felmérni a járművel lehetséges megközelítés mértékét.
4. A sérültek száma
Hány sérült van? Jelentőséggel akkor bír, ha egyszerre több személyt ért egészségkárosodás, tehát több, vagy sok sérült várható. Ha a pontos szám nem meghatározható, akkor is hangsúlyozni kell a több, vagy sok sérült lehetőségét.
5. A sérültek állapota
Egy beteg esetén lehetőség van a bejelentő részletesebb kikérdezésére, mert feltételezhető, hogy több információval rendelkezik róla a bejelentő. Több sérült esetén legalább az életveszélyes, súlyos, könnyű behatárolás megbecsülése kívánatos. A sérültek száma és állapotuk súlyossága az elsődleges meghatározója a helyszínre irányított mentőerő mértékének.
6. Műszaki mentés szükséges-e
Külső veszély, nehéz megközelítés, vagy kimentés szüksége esetén fontos ezen információ átadása is. Így érhető el, hogy a szükséges egyéb mentőerő (pl. tűzoltóság) minél korábban a helyszínre érkezzen.
Továbbá...
- Figyeljünk arra is, hogy beszédünk legyen artikulált és a körülményekhez képest nyugodt. Minél pontosabb és érthetőbb információt kap a diszpécser, annál biztosabb, hogy a legrövidebb úton az a segítség és olyan típusú eset kocsi érkezik, amelyikre a sérültnek, betegnek szüksége van.
- Ne feledjük, a diagnózis felállítása, vagy annak megállapítása, hogy mekkora a baj, az nem a hívó felelőssége. Mellőzük a találgatást, hagyatkozunk a tényekre és arra, amit látunk, hallunk.