Beszállítói lehetőségek
Ez a lecke akkor tekinthető teljesítettnek, ha minden diát megtekintünk és a leckében eltöltjük az előírt időt, amit a kis óra ikonnal nyomon is követhetünk.

A beszállítók szerepe

A szállító szerepének fontos elemei a következők:

  • törvények betartása: az összes vonatkozó szabályozás, szabvány, az emberi jogok védelme.
  • méltányosság: az összes kiskereskedőnek ugyanazon feltételeket kell biztosítania, nem utasíthatja el őket távolságuk vagy más okok miatt.
  • legjobb ár: a legjobb ár és minőség garantálása a kiskereskedők számára, a fennálló bizalom megtartása érdekében
  • nincs összeférhetetlenség: a beszállítók nem tarthatnak üzleti kapcsolatot barátaikkal, családtagjaikkal, kollégáikkal. Erre a tisztességtelen bánásmód kiküszöbölése miatt van szükség.

Hosszú távú lehetőségek

Beszállítóvá váláskor nemcsak kötelezettségei vannak a cégnek (megbízhatóság, állandó minőség, pontosság, európai és nemzetközi szabványi előírásoknak való megfelelés), számos előnnyel is jár:

  • a meglévő piaci részesedés növelése, vagy új piacon való megjelenés
  • rendszeres megrendelések
  • képzési programok, nagyvállalatok által szerzett tudás megkapása

A piaci lehetőségek a következők alapján alakulnak:

  • termékek/szolgáltatások köre
  • fogyasztói célcsoportok jelenléte és igényei
  • növekedési lehetőségek

Ezek három feltételből indulnak ki:

  • Milyen igényeket akar kielégíteni? - összetevők és termékfunkciók meghatározása
  • Mi alapján választanak a fogyasztók? – termékjellemzők meghatározása
  • fogyasztói viselkedés – szegmensekre osztás

Termékjellemzők kialakulása

Ennek során meg kell adni a termék műszaki adatait, legfontosabb, a fogyasztó számára fontos és hasznos tulajdonságokat, valamint a kapcsolódó szolgáltatások körét.

Fel kell tüntetni tehát:

  • a termék árát
  • teljesítményét
  • élettartamát
  • specifikációit
  • a pótlás lehetőségének formáit és eszközeit
  • súlyát
  • kiszerelését

A termékjellemzők kialakítása a következő eszközökkel valósul meg:

  • precizitás a munkafolyamatban
  • szállítási mennyiség, pontosság, hatékonyság betartása
  • pótalkatrészek elérhetőségének biztosítása
  • dokumentáció megléte
  • szerviz szolgáltatás biztosítása

Információszerzési lehetőségek

Beszállítói program keretében regisztráltatni kell a céget. A kis- és középvállalkozások támogatást kapnak a Gazdasági Minisztériumtól az induláshoz.

  • Üzleti információ: katalógusokból, adatbázisokból és a cégbíróságtól is adat szerezhető adott vállalkozásról, ezektől a szervektől:
    • Magyar Kereskedelemfejlesztési és Befektetési Kht.
    • a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány
    • helyi vállalkozói központok
    • a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara
    • Magyar Agrárkamara
    • helyi és országos érdekképviseletek szervezeteik - IPOSZ, OKISZ, VOSZ, stb.
    • az vállalkozások ágazatait érintő legfontosabb szakmai szövetségek
    • a vásárlók igényeit és a beszállítók kínálatát összehangoló irodák
  • Internet
  • Kiállítások

 

Beszállítói kapcsolatok fejlődése

Az Európai Unió beszállítási stratégiája a kis- és középvállalkozások beszállítóvá válását segíteni. Hangsúlyt fektet a:

  • beszállítóvá válásra a térségen kívüli piacokon kutatási és ösztöndíj lehetőséggel
  • versenyképesség növelésére a világpiaci szereplés érdekében

Fejlődése megvalósulhat a következőkkel:

  • beszállítói piac átláthatóságának javítása
    • útmutató a beszállítás jogi kérdéseiről
    • a beszállítói gyakorlat elemzése iparáganként
    • szakmai fórumok az érdeklődő cégeknek
  • partneri együttműködés támogatása

UNIDO

A beszállítói kapcsolatok fejlesztésére jött létre, azzal a céllal, hogy ösztönözze a vállalatok verseny- és munkahelyteremtő képességét, a termelékenység és export növekedését. Mivel nem sok egyedi alvállalkozónak szól, hanem partnereknek, alvállalkozói központokat hoztak létre, mely az UNIDOSSS programmal ment.

  • iránymutatást ad a vállalkozások számára a legfontosabb kérdésekről, jogi keretekről, a vállalkozási szerződések helyes kitöltéséről
  • együttműködik a kiállításszervezőkkel az alvállalkozók piacokon való részvételét elősegítve

Beszállítói célprogram

Hazánkban a kis- és közepes vállalkozások beszállítóvá válását a Magyar Kormány kifejezetten ösztönzi, és a Széchenyi Tervben valamint a Mentori Programban valósítja meg ennek támogatását. A beszállítással kapcsolatos kérdések tanácsadások és képzés keretében, valamint beszállítói fórumok megrendezésével kerülnek megválaszolásra. 

A célprogram előnye, hogy vissza nem térítendő támogatásokat ad a kis- és középvállalkozásoknak, amivel az induló beszállítói tevékenysége beruházási költségeit részben fedezheti.

Akcióterv

  • Termékhatározó rendszerek segítségével annak meghatározása, hogy milyen kategóriába sorolható a beszállító termékköre.
  • Annak a piacnak a felderítése, amelyik a legjobb feltételeket biztosítja a termék értékesítéséhez.
  • Kideríteni, mely gazdasági szervezet keres beszállítót, a termelési adatokat elemzése.
  • A cég bemutatkozó kiadványának megszerkesztése, ami rövid, pontos információkat tartalmaz a beszállítóról.
  • A cég internetes elérhetőségének, honlapjának elkészítése
  • Marketing tevékenység az interneten, kiállításokon.

 

Beszállítói piacra jutás

A beszállítói piacra nehéz a bejutás, de több lehetőség is van arra, mivel próbálkozhat a szervezet:

  • Törekedni kell a partnerekkel, hasonló termékeket gyártó cégekkel való aktív kapcsolattartásra.
  • A nemzetközi üzleti partnerkereső az Európai Unió támogatott rendszere, és segítségével más tagországban lévő, hasonló tevékenységű vállalatokkal tarthatunk kapcsolatot.
  • BRE/BC-NET integrált adatbázis, 70 ország kis- és középvállalkozásainak adataival
  • VANS: Euro-Info Központok belső hálózatán keresztül üzleti partnerek keresése a megjelölt országokban.
  • beszerzési ügynökökkel való kapcsolattartás
  • klaszterhez csatlakozás lehetősége
  • közbeszerzési eljárások figyelemmel kísérése
  • export lehetőségek kihasználása
  • stratégia szövetség más vállalattal

Összegzés

A beszállítóknak minden esetben be kell tartaniuk a hatályos helyi törvényeket, méltányosnak kell lenniük, nem merülhet fel összeférhetetlenség a tevékenységükben, és a legjobb árat kell kínálniuk minden ügyfelüknek. Beszállítóként növelhető a piaci részesedés és a megrendelések száma, de figyelemmel kell kísérni a termékek körét, a fogyasztókat és a növekedési lehetőségeket. Egy jó szállító meghatározza termékének jellegét.

A szállítóról különféle módokon szerezhetünk tudomást, és a szervezet kell is, hogy hirdesse önmagát. Az UNIDO a beszállítók fejlesztésével foglalkozik, Magyarországon pedig a Széchenyi Terv és a Mentori Program segíti. Akcióterv segítésével még sikeresebbé tehető a vállalkozás. A beszállítói piacra jutás pedig több módon is lehetséges.