Digitális és online tanulás
Ez a lecke akkor tekinthető teljesítettnek, ha minden diát megtekintünk és a leckében eltöltjük az előírt időt, amit a kis óra ikonnal nyomon is követhetünk.

Mi a helyes kifejezés?

Használják az elektronikus, online és digitális tanulás kifejezést is.

Elektronikus jelentése: Elektronok áramlásán alapuló, elektroncsövekkel működő. (Magyar nyelv értelmező szótár).

Magyarosan onlájn jelentése: Az interneten keresztül működő. Az onlájn boltoknak nagyobb a választéka, mint a valódi boltoknak. Határozószóként: az interneten be van jelentkezve. (Wikiszótár).

Digitális jelentése: Számokkal kijelző; természetes értékeket számokkal kifejező, megjelenítő.

Fentiek alapján az online tanulás kifejezés a leginkább helyénvaló, mint az interneten keresztül történő tanulási forma.

Érdekességek

A magyarok több, mint fele az interneten tájékozódik. Pénzt és időt lehet spórolni a digitalizációval, például a pénzügyi területen.

Okosvárosok is léteznek már: az okos jelző az emberekre vonatkozik, akik képessé válnak az online tér kihasználására mind a tanulásban, mind a munkában és a magánéletben.

Van digitális szakadék Magyarországon is, amely azt jelenti, hogy az emberek fele médiaszegény környezetben él.

Az olvasási szokások között egyre erősebb a hangoskönyvek használata. (Voiz, BOOKR Kids Mesetár stb.)

A cégek online meetingeket tartanak, hogy a résztvevőknek ne kelljen utazniuk és akár a világ bármely pontjáról tudjanak csatlakozni.

Mire van szükség az online tanuláshoz?

  • jogi szabályozásra;
  • eszközökre;
  • digitális eszközök használatának ismeretére;
  • áramra, Internetre;
  • az egyén számára ideális környezetre (például nyugodt légkör, csendre, ha az a tanulási stílusa stb.).

Az online tanulással felerősödik az önirányítás, önállóság jelentősége.

Tehát, azok képesek online tanulni, akik ismerik a technikát, birtokolják a megfelelő eszközöket és emellett képesek az idejüket beosztani, tervezni, önmagukat szabályozni ebben a folyamatban.

Gyerekek online tanulása

A gyerekek esetében, azért más a helyzet, mint a felnőttek online tanulásánál, mert mindkét esetben a felnőttek gyakorolják a kontrollt, az irányítást és a tervezés képességét is. A pozitív szülői kontroll elősegíti a mások nézeteinek megértését és kialakul az önszabályozás is.

Emellett a gyerekek mozgásigénye jóval nagyobb, mint a felnőtteké. Iskolás korig meghatározóak a spontán mozgások, a finommotorikus mozgások, az idegrendszeri érés. 6-7 éves korig nem ajánlott a gyerekeket számítógép vagy tévé előtt lekötni.

Iskolás korra (6-7 éves) képesek lesznek magukat 20-45 percig irányítani és idővel, ez az időtartam egyre nő.

Mire érdemes figyelni?

Nem minden készség fejleszthető online, nem mindent lehet megtanulni e-learning anyaggal. A tanulási stílusok eltérése miatt nem is mindenkinek ez a leghatékonyabb tanulási forma. Ezek mellett pedig elsősorban az emberi kapcsolódás nem pótolható a digitális tanulás által. Vannak online oktatással foglalkozó cégek, amelyek a személyes találkozásokat is beiktatják a tanulási folyamataikba.

Informatikai tudásra van szükség hozzá. A programokat fel kell tölteni, néha frissíteni, a nyomtatót kezelni, ha szükséges és rendszeresen karban is kell tartani az eszközöket. A felhasználónak szükséges ezekhez értenie, vagy segítségről kell gondoskodnia ezekkel kapcsolatban. Emellett a számítógép kezelése és digitális írástudás is szükséges az online tanuláshoz.

Előnyei

  • Bármikor, bárhonnan elérhetőek a (tan)anyagok az online világban.
  • Nem oktatóhoz, tanrendhez kötött.
  • Az e-learning anyagok formai megjelenését általában nagy körültekintéssel fejlesztik ki, mérve a felhasználóbarát képességüket, így kreatív, könnyen fogyasztható anyagok jönnek létre.
  • Gyakran a motiválás is a tananyag része és az eredmények követése is látványosan van megoldva.
  • Elakadás esetén külső segítségre is szükségünk lehet. Ezt az iskolák, profi cégek biztosítják is. Fontos, hogy ne feladjuk ilyenkor a tanulást, hanem bátran kérjünk segítséget, magyarázatot a szakemberektől. Ez a folyamat természetes része.

 

Keretek

A kutatások azt mutatják, hogy a hatékony online tanulás 20-45 perc között van, tehát a tananyagok akkor elsajátíthatók, ha rövidebbek, mint a személyes oktatás esetén.

A tananyaghoz tartozhatnak kiegészítő elemek (például tankönyvek, munkafüzetek stb.), amelyekkel együtt adható át az a tudás, amit az oktatók szeretnének, vagy ami a képzés kimenetelének követelménye.

Hasznos, ha a képzéseknek az is a célja, hogy megtanítsák, milyen forrásokra van még szüksége a résztvevőnek és azokat hogyan tudja elérni.

Minél inkább arra törekszik egy képzés, hogy a felhasználó problémáira adjon választ, annál hasznosabbnak bizonyul majd a számára.

Felelősség

Ahogy a gyerekek online tanulásánál említve volt, az önállóság, a saját tanulásunkért való felelősségvállalás elengedhetetlen a hatékony online tanuláshoz. A képzést adók nem tanítanak, hanem lehetővé teszik számunkra a tanulást.

A fentiek alapján a részvevőnek nem csak az a feladata, hogy elolvassa az anyagot, hanem értelmezze, a kérdéseit összeírja és vagy autodidakta módon utána járjon, vagy az oktatást szolgáltató cégtől/intézménytől segítséget kérjen. Maga osztja be az idejét. Az elszigeteltséget is fontos, hogy tudja kezelni és figyeljen az egészségére: legyen tanulás közben tiszta levegőn, egyen, igyon, mozogjon.

Óvatosság

Az online térben otthagyjuk a nyomunkat, adatokat, információkat magunkról. Érdemes tudatosan odafigyelnünk arra, hogy milyen információkat osztunk meg magunkról vagy családtagjainkról.

Ilyenek például:

  • meztelen képek;
  • banki adatok;
  • belépési kódok;
  • iratok fotói, adatai;
  • ha nem tartózkodunk otthon;
  • gyermekeinket, másokat ábrázoló képek stb.

Jó tudni:

A böngészők követik a szokásainkat és ezek alapján kapjuk a hirdetéseket. Ha például könyves bolt oldalán keresgéltünk, akkor utána ne csodálkozzunk, ha a közösségi oldalunkon ilyen jellegű hirdetések jelennek meg. Mindemellett, ezek kitörölhetetlen adatok is.

Számonkérés

Az online tanulás középpontjában ugyanúgy a tanuló áll, mint más tanulási formákban. Tesztekkel, mérhető elemekkel, személyes vagy online kapcsolattartással, csoportos vagy egyéni online vagy személyes beszélgetésekkel lehet és érdemes követni a tanuló haladását. Ezek, azért fontosak, mert egyedül gyakran nem is tűnik fel, hogy valamit nem ért a résztvevő vagy nem látja át az összefüggéseket. Elveszítheti a motivációját, értelmetlennek találhatja a tanulást és ezek, azzal a veszéllyel járnak, hogy abba hagyhatja a tanulást.

Az oktatóknak/tutoroknak, abban van nagy szerepük, hogy az elméleti anyagokat gyakorlatban is használható tudássá, jártasságra, készségekre, kompetenciákra, problémamegoldó képességre segítsék átformálni.

Összefoglalás

Az online tanulás segítségével megszűnnek a határok, nem vagyunk időhöz és helyhez kötve sem. Fontos emellett, hogy a társas lény létünkre figyeljünk az emberi kapcsolatainkra és az egészségünkre is. Az online tanulás egy nagyszerű lehetőség, hogy fejlesszük magunkat és egyre felhasználóbarátabb programok kerüljenek forgalomba. Tudjunk választani és nemet mondani is!