Hagyományos- és tömegközlekedés
Ez a lecke akkor tekinthető teljesítettnek, ha minden diát megtekintünk és a leckében eltöltjük az előírt időt, amit a kis óra ikonnal nyomon is követhetünk.

Bevezetés

Amióta megjelent a tömegközlekedés, csökkent az utakon a forgalom, a károsanyag-kibocsátás és az energiafelhasználás is. Napjainkban egymás mellett létezik a hagyományos személyi közlekedés (autó, bicikli) és az üzemanyaggal működő tömegközlekedés, valamint az új lehetőségeket biztosító trendek. A környezettudatos megoldások egyre fontosabbak, illetve a gyors, kényelmes utazás megteremtése is lényeges szempont, amelyet az e-mobilitás mozgalma lehetővé tesz.

 

A nagyvárosokban azt láthatjuk, hogy az elektromos buszok előtérbe kerülnek, illetve a közlekedés hatékonysága miatt a kötött pályás újítások is jelentősek. A járműmegosztás, valamint –bérlés szintén új alternatívákat kínál a közlekedésre, a GPS és a különböző appok pedig teljesen új távlatokat nyitnak meg számunkra.

Közlekedés napjainkban

A nagyvárosokon belül fontos a hatékony közlekedési rendszer kialakítása, amely egyrészt a tömegközlekedés társadalmi igényekhez való igazodásával történhet meg, másrészt a személyi jellegű közlekedéshez szükséges szakaszok kialakításával (többsávos utak, kerékpárút). Minden város más elvet követ a kivitelezés során. Például míg Koppenhágában a kerékpár használat jelentős, Budapesten a tömegközlekedés tekinthető kedveltebb közlekedési formának a személyi autók használata mellett.

Személyi jellegű közlekedés

 

 

A biciklizés a mai napig az egyik legkedveltebb közlekedési forma, mivel környezetbarát és városon belül viszonylag gyors. A városi kerékpárút fejlesztések is a bicikli használatra ösztönzik a lakosokat. A biciklihez hasonlóan a roller is gyakran előforduló közlekedési eszköz, egyre többen használnak elektromos rollereket úti céljuk eléréséhez. A népszerűségük növekedéséhez valószínűleg a megunt dugók járultak hozzá, hiszen kis méretüknél fogva gyorsan és rugalmasan lehet közlekedni velük.

Ma is számottevő a nagyvárosokban az autók használata, amely a forgalmas órákban nehezíti a közlekedést. Ennek orvoslására szolgál a tömegközlekedés, illetve az új, nemzetközi trendek a városi közlekedésben.

Járműbérlés

A turisták körében egyre népszerűbb a helyi közlekedési eszközök bérlése, például a kerékpároké, a rollereké, az autóké. Megfigyelhető, hogy a helyi lakosság is egyre szívesebben él ezekkel a lehetőségekkel. A bérlésnek két jellemzőbb típusa van. Az egyik dokkolóállomások segítségével működik, ami azt jelenti, hogy a járművek egy gyűjtő állomáson vannak, ahonnan ki lehet kölcsönözni őket, majd – akár egy másik állomáson – le lehet adni a kölcsönzött eszközt. A másik esetben a járművek a városban szabadon megtalálhatók, egy app segítségével lehet igénybe venni őket. Ezt a rendszert a járművek GPS-szel és vezeték nélküli hálózattal való ellátottsága teszi lehetővé. A használat után az app segítségével letehető az eszköz, nem kell állomáshelyre vinni. Ez a rendszer elsősorban a belvárosokban működik.

Autómegosztás

Az autómegosztás hétköznapi neve a telekocsi. Magyarországon is egyre elterjedtebb ez az utazási forma, amelynek lényege, hogy egy autót több utas egyszerre használ. Hazánkban az Oszkár és a BlaBlaCar a legnépszerűbb. Itt az utazni vágyók megtalálhatják a számukra megfelelő sofőrt/úti társakat.


Ez a megoldás sokkal környezettudatosabb a taxik vagy az egy fős autók használatánál, illetve az egyik legköltséghatékonyabb megoldás lehet, hiszen gyakran olcsóbban utazhatunk telekocsival, mint tömegközlekedéssel. A telekocsik első sorban a nagyobb távolságok esetében működnek, nem a helyi közlekedés miatt indult el ez a mozgalom.

Kötött pályás újítások

Hosszútávú utazásra a vonat a legkörnyezetbarátabb, valamint kényelmes és viszonylag gyors is. A kötött pályás újítások során vasút-villamos (gyakran használt az angol változata is a magyarban, a tram-train) vonalakat alakítanak ki. Ezeknek a vonalaknak az a célja, hogy a városokon belüli vasúti – vagyis villamos – közlekedést összekössék a város határain túli vasútvonalakkal azért, hogy átszállásmentes hálózat jöjjön létre a belső és külső területek között. 

A tram-train vonalak előnye az átszállások csökkentésével az időspórolásban rejlik, de fontos, hogy a közlekedési és területi lefedettséget is javítja. Magyarországon az első tényleges vasút-villamos vonal kialakítása 2018 tavaszán kezdődött meg Szeged és Hódmezővásárhely között. A munkálatok várhatóan 2021-ben érnek véget.

Buszok reformja

 

 

A városi közlekedésben ma is jelentős számban vannak jelen a régi, nagy károsanyag-kibocsátású buszok. Egyre több törekvés indul el, hogy környezetbarát járművekre cseréljék le a korábbi modelleket. Budapesten is elkezdtek elektromos buszokat alkalmazni, amelyek alternatívát nyújtanak a hagyományos, belső égésű motorokkal rendelkező járművekhez képest, így az autósok számára is irányadó lehet ez a tendencia.

A buszok evolúciójához kötődő törekvés azt is jelenti, hogy a tömegközlekedés olyan új fejezetébe lépünk át, amely a környezetkímélő megoldásokat részesíti előnyben.

GPS technológia

Az e-mobilitás nem csak az elektromos és hibridautók használatát foglalja magába, hanem azt az infrastruktúrát, (digitális) technikai rendszert is, amely segíti a közlekedést. Ilyen például a GPS. A globális műholdas navigációs rendszer egy folyamatosan működő helymeghatározó.

Nem csak a gyalogos vagy autós közlekedésben nyújthat segítséget, hanem gyakran a tömegközlekedéssel megtett utak tervezéséhez is hozzájárul. Például átszállások esetén segítséget nyújt, hogy milyen járatokat kell keresnünk, és hogyan jutunk el a leggyorsabban egyiktől a másikig. A GPS technológiát a járműkölcsönző szolgáltatások is használják.

E-mobilitás applikációk

A mobilitást gyakran alkalmazások segítik. Ezek az alkalmazások többször is a GPS-en alapulnak, mint például a Waze, ami egy ingyenes navigációs mobil app. Az applikáció közösségi alapon működik, így mindig friss információval szolgál például az útlezárásokról, forgalmi dugókról. A járműkölcsönzésben is fontos szerepet töltenek be az applikációk, például a Lime (elektromos roller) esetében, ahol a kölcsönzés a GPS-t is alkalmazó app segítségével történik. Az Uber alkalamzása a taxizást teszi gyorsabbá és egyszerűbbé. A felhasználó megadhatja a felvételi pontot, illetve az úti célt, a program pedig elküldi az érkező sofőr, valamint az autó adatait. A Mobiliti az elektromos autó töltők keresésében segít.

Összegzés 

Láthattuk, hogy a hagyományos, jól ismert közlekedés nagy változáson megy át az utóbbi időben, helyette az e-mobilitás kap egyre nagyobb teret. A gyorsabb utazás elősegítésére a tram-train vonalak kiépítése is megkezdődött, és az autómegosztás is új alternatívát jelent az utazásban. A változás okai közé az egyre erősödő környezetvédelmi törekvések tartoznak (elektromos buszok bevezetése), valamint az okostelefonok, GPS által biztosított új technikai és technológiai lehetőségek. E két szemlélet és változás találkozásából jöttek létre az applikációra épülő szolgáltatások (mint például a GPS-es útvonaltervezés a tömegközlekedés bevonásával vagy a járműkölcsönzések), amelyek megkönnyítik életünket.