Az autóipar kezdetei
Ez a lecke akkor tekinthető teljesítettnek, ha minden diát megtekintünk és a leckében eltöltjük az előírt időt, amit a kis óra ikonnal nyomon is követhetünk.

Bevezetés

Az autóipar hosszú múltra tekint vissza. A gyártás kezdetben jellemzően kézi munkaerővel történt, hiszen ekkor még a technikai lehetőségek, az infrastruktúra és a piaci kereslet sem tették lehetővé a nagyüzemű előállítást. Az autóvásárlás ekkor még a tehetős emberek kiváltsága volt.

A technológia robbanásszerűen fejlődött, a gazdasági dinamikusan bővült, ezzel párhuzamosan pedig nőttek az igények a minél gyorsabb és komfortosabb helyváltoztatás irányába. Így jutottunk el oda, hogy ma már futószalagon, többnyire gépek és robotok segítségével történik az autógyártás. A piaci választék rendkívül széles, mindenki megtalálhatja a pénztárcájának és igényeinek megfelelő darabot.

Autógyártás

Az autógyártás egy bonyolult és összetett iparág. Ehhez több száz beszállító, valamint egyéb iparágak kapcsolódnak, ahogy azt az előző modulban is részleteztük.

Az autógyártás kezdete 1885-ben indult el, mikor Karl Benz megalkotta első autóját. További fontos személy az elindulásban Henry Ford, aki megépítette a Ford T-modellt, mely az első tömegtermeléssel előállított autóvá vált a világon. Az autógyártásban szinte az összes csúcstechnológia egyesül az adott korban.

Az iparág, annak ellenére, hogy egyre több robotot alkalmaz, még mindig jelentős munkaadó. Az eladás és termelés mennyisége jól mutatja a mindenkori recessziót, vagy gazdasági fellendülést.

Autók régen és ma

A legtöbben kezdetben nem tudtak autókat vásárolni, hiszen az akkori időkben drágának számítottak. Az 1908-as években ez megváltozott, miután Henry Ford elkezdte a Ford T-modell sorozatgyártását. Ez az autó később ,,tin lizzie” vagyis ,,Bádog Böske” néven lett ismert. Igazán népszerűvé vált, hiszen nem volt drága. Többféleképp lehetett hasznosítani, valamint nem volt költséges a karbantartása sem. Elmondható, hogy a tin lizzie forradalmasította az autóipart.

Mai viszonylatban sokan létszükségként tekintenek az autókra és nem luxuscikként. A londoni Independent című lap felmérése szerint sok ember akkor is autót használ, ha az úticél mindössze egy kilométer távolságot ölel fel.

Technikai fejlődés

A technikai fejlődésnek köszönhetően a mai autók nem csak  több kényelmi funkcióval rendelkeznek, hanem sebességük jóval nagyobb lett, és kialakításuk is biztonságosabbá vált.

Az elmúlt években sok országban csökkent a közúti baleseti ráta. A legtöbb embernek már fontosabb a biztonság, mint a szépség. A mai fejlesztések például lehetőséget teremtenek arra, hogy baleset esetén az autó szerkezete és gyűrődési zónái által a vezetőfülkét és a sofőrt a lehető legkisebb ütés érje, mivel a karosszéria bizonyos elemei elnyelik az ütközést.

Az első autók hazánkban

Az első autót Magyarországon 1895-ben helyezték forgalomba. A Benz-Velto tulajdonosa egy optikus volt Budapesten, szenzációja pedig hatalmas port kavart az akkori időkben. Az egy lóerős autót mindenki megcsodálta a pesti utakon. Az első tehergépkocsi szintén az 1900-as évekre tehető, melynek első felhasználója a Törley-pezsgőgyár volt áruszállítás korszerűsítése céljából. 

Hóra Sándor szintén próbálkozott autók gyártásával, azonban befektetők hiányában abba kellett hagynia vállalkozását. A székesfehérvári autógyártás megalapozója Bory József volt, azonban neki sem volt elegendő pénze a fejlődéshez. Akkoriban a tőkés befektetők részéről nem volt nagy érdeklődés, így az autóipar csak nehezen volt képes elindulni.

További járművek

Az első motorkerékpár feltalálói a német Gottlieb Daimler és Wilhelm Maybach voltak. Az építés 1885-ben történt Bad Cannstattban. Egyúttal ez volt a legelső belső égésű motorral hajtott jármű a világon. A Reitwagen elnevezést kapta, melynek magyar megfelelője a lovagolni szó. 

1903-ban a Magyar Posta motoros postakocsikra írt ki pályázatot. Ennek nyertese Csonka János volt, aki a győri vagongyárban kezdte meg a gyártást. Később itt alakult meg a Rába Járműipari Holding Nyrt. A szegedi születésű feltaláló nagy szerepet játszott a magyar autógyártás kialakulásában, és az első magyar motorkerékpárok és triciklik is az ő nevéhez fűződnek. Olyan négyhengeres járműveket fejlesztett ki, melyeket a Magyar Posta közel 25 évig használhatott.

Futószalag

A futószalag olyan segédeszköz, ami folyamatos munkarendszerben működik és a megmunkált termékek vagy alkatrészek anyagmozgatását végzi. A folyamatos munkarendszert és a futószalagot  először 1890-ben a húsüzemek használták, ismertté azonban Ford tette. Az első futószalagot Henry Ford gépészmérnökei között Galamb József főkonstruktőr tervezte meg 1913-ban, mellyel forradalmasította a Ford T-modell gyártását is. Az első Ford gyárban felállított futószalag egyet jelentett a tömeggyártás kialakulásával. Az olyan üzemekben, ahol folyamatos munkarendszerrel dolgoznak, a futószalag biztosítja a kapcsolatot a munkaműveletek között, majd továbbítja a szalag mellett álló vagy ülő munkások részére a termékeket.

 

Tömegtermelés

Kezdetekben a Ford olcsó járműveket akart gyártani a tömegek számára. A futószalagos összeszerelés felé tett első lépések akkor kezdődtek meg, amikor Ford és mérnökei olyan gépeket fejlesztettek, amik automatikusan gyártottak, így nagy mennyiségben állították elő a szükséges alkatrészeket. A már rendelkezésre álló tömegtermékek miatt szükségessé vált az összeszerelés módjának újszerű megközelítése is. Így az alkatrészek gyors, szakmunkát nem igénylő összeszerelése jelentősen lefaragta a költségeket, valamint képes volt nagyobb mennyiségű autót is összeállítani.

Érdekesség

A tömegtermelés kezdetekor a futószalag egyenlő volt az alvázzal, annak összeállítása pedig a munkaállomások előtt mozgó kötélzetből állt.

 

Mai autók

A mai autók leginkább már guruló lakosztályokhoz hasonlítanak. Sokukban már van tv, telefont, navigációs rendszer, külön hang és hőszabályozás a hátul ülő utasok számára és még rengeteg extra, ami ezeket az autókat igazán különlegessé teszi. Vannak olyan rendszerek, melyek a legfrissebb útakadályokról is tájékoztatást tudnak adni az utasoknak. 

Sok ember azonban státusszimbólumként tekint arra, hogy a lehető legjobb kialakítású és legtöbb extrával rendelkező, felső kategóriás autót válassza utazásaihoz. Ezeket a tendenciákat pedig a reklámipar és autógyártók is kihasználják.

Összegzés

Az autóipar történelme messzire nyúlik vissza. A legelső autóipari világnevek közé tartozik például Henry Ford és Karl Benz, akik ugródeszkát biztosítottak a nagyméretű fejlődéshez. A magyar nevekről sem szabad megfeledkezni. Csonka János és Galamb József a magyar autóipari történelem nagy alakjai. 

A mai autók szerkezetileg és teljesítményileg is többszörösen túlszárnyalták a kezdeti Ford T-modellt, hiszen már az autós tartozékok, a biztonsági funkciók és a beszerelt extrák tárháza szinte végtelen. A kérdés csak az, hogy megfizethető-e. A legtöbb ember a középkategóriás belső égésű motorral hajtott autókat választja elérhető áruk miatt. A biztonság és esztétika azonban már ezekben az autókban is jóval nagyobb, mint egykori elődeikben.